06/05/2020 | Opleiding | een verfrissende nieuwe kijk op Strategic Sourcing

Vanuit de baanbrekende Kraljic Matrix én het 7S-Strategic Sourcing model alle aspecten van een aankoopcategorie onder controle krijgen. Tijdens deze opleiding frissen we op hoe we hierin producten en diensten kunnen toewijzen op basis van het inkooprisico en de invloed op het bedrijfsresultaat.

Na deze training heb je

  • moderne strategische theorieën op een effectieve manier leren vertalen naar eigen aankoopstrategieën
  • geleerd door analyse de juiste selectie te maken voor jouw organisatie en daarmee de impact van de aankoopfunctie binnen jouw organisatie vergroot
  • inzicht in de voor- en nadelen van het 7-stappen Strategic Sourcing model
  • kan je optimaal gebruik leren maken van de Sourcing Cyclus
  • kan je zelfstandig een Category Management Plan (CMP) opstellen voor de eigen organisatie obv een CMP-template.

Inhoud

  • Omdat bedrijven alsmaar meer geconfronteerd worden met volatiliteit, onzekerheid en complexiteit is het belangrijk om het concurrentievermogen van de organisatie te ondersteunen door flexibele leveranciersrelaties waarbij het aankoopproces op de juiste wijze is georganiseerd. Dat is nog niet zo éénvoudig, …
  • Een strategische aanpak vanuit een Category Management invalshoek is gericht om de aandacht helemaal toe te spitsen op een specifieke soort of groep van uitgaven. Een Categorie Management Plan (CMP) verplicht de aankoper om zijn focus en tijd helemaal te richten naar een analyse van de leveranciersmarkt en -mogelijkheden markt om op die manier de beste aankoopbeslissingen te kunnen nemen voor de onderneming. De resultaten zijn over het algemeen beduidend beter dan bij de traditionele aanpak van aankoop.

Doelgroep

De opleiding is voor medewerkers en/of aankopers  die betrokken zijn bij het managen van leveranciersrelaties. Om deze training te volgen, heb je idealiter minimaal 2 jaar relevante werkervaring nodig.

Programma

  • Wat houdt categoriemanagement in? Categoriemanagement is kort gezegd het bundelen van de aankoopcategorieën. In dit onderdeel van uw aankoopstrategie gaat het erom goederen en diensten logisch samen te brengen in verschillende categorieën om een consistenter inkoopbeleid te voeren. Hoe creëert u als professionele aankoper een aankoopstrategie die kennis bundelt en zorgt voor kostenoptimalisaties?
  • Welke voordelen biedt categoriemanagement? We zoomen in op de strategische mogelijkheden over de samenwerking met uw leveranciers en hoe u nog meer inzicht krijgt in de uitgaven en de administratieve handelingen vermindert terwijl u meer marktkennis en expertise opbouwt. Wanneer u binnen uw inkoopstrategie inzet op categoriemanagement is het belangrijk dat u hier een stappenplan voor opstelt.
  • Hoe introduceer ik het 7S-Strategic Sourcing model in mijn organisatie? Vanuit de strategiedefinitie van de organisatie wordt een kader meegegeven voor beslissingen over de sourcing van individuele bedrijfsactiviteiten en individuele situaties: het 7S-Strategic Sourcing model. Hierbij komen volgende punten aan bod:
    • Hoe kiezen voor een gerichte positionering in (en controle over) de waardeketen en daarmee voor flexibiliteit in productiecapaciteit en een snelle toegang tot specialistische kennis?
    • Wat zijn strategische overwegingen die je moet doorvertalen naar een sourcingsstrategie?
    • Op welke wijze wil je met wat voor partijen en onder welke voorwaarden samenwerken?
    • Hoe kom je tot bewuste keuzes?
    • En hoe weet je of jouw huidige situatie ook de meest optimale is?
  • 7S-Strategic Sourcing case met Excel template
    • Hiervoor wordt het 7S-Strategic Sourcing model gebruikt van waaruit een Category Management Plan (CMP) volledig wordt ontwikkeld gedurende een praktische uiteenzetting aan de hand van een concreet voorbeeld. Op het einde van de sessie zullen de deelnemers een volledig uitgewerkt voorbeeld gezien hebben voor een gegeven case. De 7 stappen van het CMP zijn
    1. Voorbereiding: definitie van de scope, subcategorieën, enz.
    2. Analyse: de huidige situatie
    3. De markt: analyse van de leveranciersmarkt
    4. Objectieven: wat willen we verbeteren, wat willen we bereiken
    5. Strategie ontwikkeling
    6. Actie plan.
    7. Evaluatie, feedback en verbeteringen

Elke deelnemer krijgt een Excel Workbook met een template voor een volledig CMP. Tijdens de opleiding wordt deze template gebruikt om een volledig stap-voor-stap oefening te doen voor een bepaalde categorie.

Docent

Philip Meyers is een aankoopspecialist met een uitgebreide ervaring in veel verschillende industrieën en is trainer bij The House of Procurement. Philip begon zijn Aankoopcarrière als Aankoopmanager bij het toenmalige Stork Pompen (Machine bouw) en was vervolgens Belgisch Aankoop Manager bij Unisys (ICT integrator). Daarna werd hij consultant en interim manager. Philip is een ingenieur die promoveerde aan de Koninklijke Militaire School, maar heeft ook een Master in Management van de VUB. Daarnaast is hij Preventieadviseur (KUL), ISO 9000 lead auditor en Certified Project Manager (PMI).

Praktisch

Wanneer? Woensdag 6 mei 2020 van 9:00 uur tot 17:00 (ontvangst met koffie vanaf 08:30u) 

Waar? MC-Square Mechelen Campus Noord – Greenhouse, Schaliënhoevedreef 20T, 2800 Mechelen

Prijs? €395 excl. btw per deelnemer – hierin is begrepen: opleiding, syllabus, lunch en dranken – de eerste 5 inschrijvingen ontvangen een uitnodiging voor een gratis deelname aan ons seminar Best Value Procurement (najaar 2020) 

In geval dat de COVID 19 epidemie tegen 30 april 2020 niet is afgelopen, behoudt The House Of Procurement zich het recht voor om deze opleiding kosteloos te verplaatsen naar een later tijdstip.

Schrijf je nu in